keresés

2015. január 5., hétfő

Kortárs gyermekkönyv-kínálat 2

Az internet korszakát megelőzően a kiadóknak volt a legnagyobb szerepük a könyvek terjesztésében. Nem voltak internetes honlapok, melyen meséket, verseket olvashattunk, dalokat hallgathattunk vagy játszhattunk.

Móra Ferenc Könyvkiadó jelentősége:

Az egyik legjelentősebb  gyermek- és ifjúsági könyvek, folyóiratok kiadásával foglalkozó kiadó a Móra Ferenc Könyvkiadó. Alapításakor a Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó nevet viselte, székhelye Budapest. Kezdetben két szerkesztőség működött, az egyik az óvodás korúak és a 6–10 éves korú iskolás gyermekeknek szóló kiadványokat gondozta, míg a másik szerkesztőség a 3–16 éves korú gyermekeknek szóló műveket szerkesztette. 1964-től egy újabb szerkesztőségi osztállyal bővültek, amely a 15 éven felüli ifjúságnak szánt könyveket jelentette meg,
A kiadó a szépirodalmi és az általános műveltséget gyarapító kötetek mellett kiadott gyermek- és ifjúsági bibliográfiákat, továbbá gyermekirodalommal foglalkozó szakkönyveket is. Ezek nagyon hasznosak a pedagógusok, a szülők, a könyvtárosok valamint mindazok számára, akik gyermekkel foglalkoznak. A gyerekek műveltségének fejlesztésse mellett, gondoskodott a felnőttek szellemi fejlődéséről is, kiadta válogatott életmű-és természettudományos sorozatait.


A kiadó fontosabb sorozatai:
Népek meséi (1954–1969)
A magyar irodalom gyöngyszemei (1960–1993)
A világirodalom gyöngyszemei (1956–1997)
Az én könyvtáram (1961–2009)
Ifjúsági kiskönyvtár (1956–1963)
Delfin könyvek (1964–1990)
Búvár zsebkönyvek (1972–1995)
Kolibri könyvek (1977-1991)
Így élt... (1973–1993)
Képes történelem (1964–1988)
Csíkos sorozat[2] (1962–1999)
Pöttyös sorozat[3] (1959– )
Piknik könyvek (1985–1990)
Sirály könyvek (1968–1973)
TABU könyvek (2011– )

Ezek a sorozatok meghatározó fontosságúak. Ezt a tényt az is mutatja, hogy egyes sorozatoknak Facebook oldaluk is van. Pl. a Delfin könyveknek és a Búvár zsebkönyveknek is.

A Móra Kiadó az 1960-as, '70-es években volt a csúcson: a legsikeresebb években több mint száz embert foglalkoztatott, közöttük olyan nagy írókat is, mint Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes vagy Lengyel Balázs. Az aranykorszaknak a rendszerválts vetett véget. Sok száz kisebb-nagyobb kiadó alakult, a könyvesboltok mintegy kétharmada magánkézbe került. A Móra megújulása az elnökváltással kezdődött. Janikovszky János személyében. A piac kihívásaira reagálva nemcsak tartalmilag, hanem vizuálisan is megújult: teljesen átalakulnak az arculati elemei (a vizuális megújulás látványos része a könyvekhez készülő antrék, animációs trailerek), megjelentek első e-könyvei, hamarosan pedig a kiadó újabb digitális platformok felé is nyit.

Pagony Kiadó szerepe:
Az internetes korszakban is még a kiadók fontos szerepét és feladatát mutatja, hogy a Pagony Kadó új üzletet nyitott Budapesten a Bartók Béla úton 2014. október 17-én. A bolt egy 220 négyzetméteres helység, mely Magyarország legnagyobb könyvesboltjának számít. Helyet kapnak külön a gyerekeknek és a fiataloknak, valamint a 12-20 éves korosztálynak szóló kiadványok. A Pagony Kiadó honlapját is érdemes böngészni, mert könyvajánlók mellett különböző játékok (kiarkók, társasjátékok, mesefigurák, bábok), CD-k (dalok, mesék, népzene, altatók, versek, hangjátékok), valamint filmek és diafilmek közöt válogathatunk. 

Ezek tehát azt mutatják, hogy a kiadóknak, könyváruházaknak és könyvtáraknak továbbra is van létjogosultságuk az internet térhódításának időszakában is. Az internetes honlapoknak az ő tevékenységüket kel kiegészíteni és segíteni azzal, hogy összefogják az adott területt kiadványait, információt és eseményeit.

Első bejegyzésem a témában.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése