keresés

2016. április 29., péntek

Földtan gyerekeknek

 „… a közjólétet csak az által vívhatjuk ki, ha az ország előnyeit, 
földjének termékenységét s a kincseket, 
melyek annak hegyeiben s bérczeiben rejlenek, 
ismerjük és magukévá teszszük.”
(Cassiodorus, ókori római államférfi, író)

1. A GYERMEKKOR

Már az ősember is gyűjtögetett és használta a Földön lévő kőzeteket, ami mit sem változott napjainkig. Ha a mai gyermekek kíváncsiságát figyelembe vesszük, akkor látható, hogy a vízparti kavicsokat és az erdőben a növényeket, csigaházakat szedegetik össze és rendezgetik, zsebükbe pakolgatják és hazaviszik.
A földtant vagy másképpen a geológiát megszeretni/megszerettetni már a gyermekkortól el kell kezdeni. A szülők a minták. Ez egy fontos momentum. Ha a gyermekek a szüleiktől látják, hallják, megismerik a természetszeretetet, fogékonyabbak lesznek rá. Innen már csak egy lépés az óvoda és az iskola szerepe, hogy ezeket megerősítsék és tudással lássák el. Már óvodások kortól rendeznek programokat pl. ásványbörzén vagy magánszemélyek is.







2. A MÚZEUMOK SZEREPE

A földtan ismerete fontos, hiszen a Földön élünk és (ki)használjuk. Meg kell tanulnia mindenkinek legalább alapszinten, hogy ami a Földön és a Földben van, hogy alakult ki, hogy épül fel, hiszen egyszeri és különleges. Vigyázni, óvni kell, hogy ami megmarad, azt utódainknak is hasznára váljon. A Földön minden összefügg, az élő és az élettelen is, körforgásban van. A növekvő emberiség hatással van a klímaváltozásra. A kutatóintézetek szerepe jelentős, viszont népszerűsíteni, bemutatni a lakosságnak nem csak a webes felületen és a televíziós csatornákon, hanem a múzeumokban is lehet és nagy ennek a szerepe. A múzeumokban nem csak megőrzés, hanem feltárás, kutatás is zajlik. A múzeumokon belül a természettudományi gyűjtőkörűeknek van lehetősége, hogy a földtant és a társtudományait (őslénytant, ásványtant, bányászatot stb.) bemutassa, oktassa. Ilyen helyek vannak pl. Budapesten, Zircen és Gyöngyösön.
A múzeumpedagógia előtérbe került. Meg kell találni azt a témát, mellyel be lehet vonzani az utcáról az embereket. Egyre több interaktív programokkal csábítják be a látogatókat. Már kezd terjedni, hogy nagyobb parkokban, Füvészkertekben is szerveznek, kint a ZÖLD környezetben. A gyermekek mellett az őket kísérő szülők és pedagógusok is egyaránt élvezik.

3. BLOGOK 

Gyermekeknek ebben a témában sajnos kevés önálló fóruma, blogja található hazánkban, ezért ajánlható a múzeumok hírportáljai, blogjai, melyet folyamatosan kell figyelni, hogy megfelelően informáltak legyünk.
http://foldtan.lap.hu/foldtan_gyerekeknek/16566866
Valami oknál fogva nagyobb ennek a kultúrája Franciaországban, Angliában, Kanadában és az Egyesült Államokban, Nagyon látványos és oktatási célra is lehet használni a One Geology kids portált. Jó lenne, ha hazánkban is lenne ehhez hasonló.

4. KIADVÁNYOK

Szerencsére növekszik Magyarországon azon kutatók, szakemberek száma, akiknek fontos, hogy a földtudományokat népszerűsítsék. Ennek egyik lehetősége, ha kiadványokban jelenik meg az új információ. Egyre több cikk jelenik meg, ahol ismertetnek új kiállítóhelyeket, programokat, versenykiírásokat a gyermekeknek, ilyen pl. az Élet és Tudomány és a Természetbúvár, ami az iskolai könyvtárakban, közkönyvtárakban is megtalálhatóak, vagy az újságárusnál is könnyen beszerezhetőek. Könyvek is szép számmal vannak, melyekből lehet mesélni, nem csak a szülőknek, hanem a pedagógusoknak is. Szép képei vannak, jó minőségűek és amelyik gyermek már tud olvasni, annak az egy plusz élmény.
5. ADATBÁZISOK, KÖZÖSSÉGI OLDALAK

A középiskolásoknak a pedagógusok ajánlhatják az egyre bővülő www.matarka.hu adatbázist, melyben növekszik a földtani gyűjtőkörű folyóiratok tartalomjegyzéke és azon belül már el lehet érni az EPA segítségével PDF formában is ingyenesen egyre több cikket. Ennek a munkának az "oroszlánrésze" a könyvtárosoknak köszönhető, melynek nincs vége, folytatódik. 
Nem lebecsülendő, ha van ismerős geológus, paleontológus a "közelben", így gyorsabban beszerezhető információkat kaphatunk, pl. rendezvényekről, rajzpályázatokról stb. 
Most már egyre divatosabbak a Facebook csoportok, melyekre linkelve szinte napra pontosan informálódhatunk. Ha hivatalos intézménnyel vagyunk "ismerősök", akkor ez a leggyorsabb és legpontosabb tájékozódás, hiszen már mobilon is olvashatjuk a híreket. Nemzeti Parkok is követik a múzeumokat a tájékoztatás terén szórólapokon, útikönyveken. Vannak tájházak, tanösvények, geotúrák, erdei iskolák stb.

6. MAGYAR FÖLDTANI ÉS GEOFIZIKAI INTÉZET SZEREPE 

Hazánkban a Magyar Földtani és Geofizikai Intézet, mint állami kutatóintézet a Föld Napja alkalmából évente programot szervez. Az Intézet kutatói az általános iskola felső tagozatos diákjainak és a középiskolásoknak (10-18 éves korig) többféle témában tart kiselőadást, vetítéseket, kísérleteket, játékokat stb. Ezáltal megismerik a gyermekek nem csak a Földünkön kialakult képződményeket, hanem hogy mivel is foglalkoznak a geológusok, geofizikusok?
A mai felgyorsult világban meg kell tudni állni és szétnézni, hogy mi vesz minket körül. Hiszen dolgozzunk egy épületben, vagy utazzunk a metróban, vagy éppen mossuk a fogunkat vagy épp melegszünk a radiátor mellett, vagy isszuk az ásványvizet, minden a Föld természeti kincseivel kapcsolatos és a geológusok tudása, munkája is benne van. Ha valaki bővebben utána akar ezeknek nézni, a Magyarország legnagyobb földtani gyűjtőkörű könyvtárába látogasson el.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése