keresés

2016. június 22., szerda

A fiataloknak szóló könyvtári szolgáltatások jövője


A fiataloknak és családjaiknak kínált könyvtári szolgáltatásoknak fel kell zárkózniuk a 21. század kihívásaihoz: egyszerre kell közösségi tereket, alkalmakat kínálni és támogatni őket abban, hogy fejleszteni tudják digitális írástudásukat – derül ki egy amerikai jelentésből, amelyet a fiataloknak szóló könyvtári szolgáltatásokkal foglalkozó szövetség (YALSA: Young Adults Library Services Association) készített. A felmérésből, illetve az arra támaszkodó prezentációkból nem csak a pályakezdő könyvtárosok vagy egyetemi hallgatók tanulhatnak, hanem az oktatók is, amikor egy-egy könyvtár szakos óra tematikáját állítják össze.

A YALSA jelentése
A YALSA 2014 januárjában adta ki jelentését A fiataloknak szóló könyvtári szolgáltatások jövője: felhívás a cselekvésre címmel. A projektet a Múzeumi és Könyvtári Szolgáltatások Intézete (IMLS: Institute of Museum and Library Services) támogatta. Az IMLS támogatásával 2013-ban kétnapos konferenciát tartottak, amelyen könyvtárosok, pedagógusok, szabadidős programokat szervezők és kutatók tanácskoztak arról, milyen szükségletei és preferenciái vannak a fiataloknak a 21. században, és hogyan tudnák a legjobban segíteni, támogatni őket ebben. A tanácskozást további megbeszélések követték, majd ezek eredményeit összesítették és elemezték a 2014. januárjában kiadott jelentésben. A riport egyik kulcsfontosságú részében kiemeli a könyvtárak paradigmaváltásának szükségességét, különösen a fiataloknak nyújtott szolgáltatások terén.

Napjainkban a fiatalok életét teljesen betölti a mobiltechnológia: filmeket, zenéket töltenek le és fel, szórakoztató vagy tudományos irodalmat találhatnak szinte bárhol, nemcsak a könyvtárakban. Ugyanakkor sok fiatalnak még hiányzik a készsége a technológia használatára. Ezzel párhuzamosan sok esetben a könyvtárosoknak sincs meg a tudásuk ahhoz, hogy a fiatalokat támogassák a 21. század kihívásainak való megfelelésben. Míg egy részük igyekszik az ajánlásokat a hétköznapi munkája részévé tenni, addig mások nem tudják, hogyan valósítsák meg a jövőre való orientáltságot a mindennapokban. Talán az lehet az ok, hogy a jövőre fókuszálás sokak szemében nagy változásokat jelent, holott nem ez a helyzet. A jelentés elveinek, elképzeléseinek a mindennapokba való átültetése kivitelezhető egyszerűen a már meglévő szolgáltatások finomításával is.

A mindennapok realitása: hogyan valósulnak meg a jelentés megállapításai a gyakorlatban?

Az American Libraries című folyóirat megkeresett néhány könyvtárost, hogy megkérdezzék, hogyan tudják alkalmazni a jelentés főbb megállapításait a mindennapi munkájukban. A válaszokból kiderült, hogy számos területen hasznosították az információkat: a könyvtárosképzésben segített az órák tematikáját az új szükségleteknek megfelelően kialakítani, továbbképzéseket is indítottak már végzett könyvtárosoknak a digitális kompetenciák fejlesztésére, a „terepen dolgozó” kollégák pedig arról számoltak be, hogyan tudták fokozatosan átalakítani a fiataloknak szóló szolgáltatásaikat a jelentés eredményeinek megfelelően.

Tervek a jövőre

A YALSA továbbra is támogatja a könyvtárosokat a változások megvalósításában, ezért létrehoztak egy munkacsoportot, amelynek feladata, hogy online elérhető tippeket, prezentációkat, segédanyagokat készítsen. Mindezeken túl a YALSA vezetősége egyhangúan megszavazta, hogy a szervezet jövőbeli munkájának, stragégiai tervének alapját a 2014 jaunárjában kiadott jelentés fogja képezni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése