keresés

2014. június 9., hétfő

Témaelemzés - Az olvasásra ösztönző programok és eredményeik

Blogom témájának az olvasásnépszerűsítő programok bemutatását választottam. Igyekszem hírt adni a hazai programokról, akciókról, melyek a könyveket és az olvasást helyezik előtérbe, de egy-két külföldi példának is szorítok helyet, hogy szélesebb képet kapjunk a témáról.
A programok kapcsán figyelembe veszem, hogy milyen reklámmal hívták fel magukra a figyelmet, milyen helyszíneken, milyen programokkal jelentkeztek, és volt-e bármilyen utóéletük.
Eleinte a régebbi, már lezajlott programokról gyűjtöm össze, és teszem közzé az információkat, de ha közben, vagy a későbbiekben aktuális hírekről is tudomást szerzek, természetesen azokat is ismertetem.


Elemzés

1.
Blogom azoknak szól, akik szeretnek olvasni: programajánlás és -bemutatás, véleménynyilvánítási lehetőséget ad. Azoknak is szól, akik nem szeretnek olvasni: figyelem felkeltés, kedvcsinálás.
A blog célja, hogy hírt adjon a különböző olvasásnépszerűsítő programokról, ezáltal kedvet, lehetőséget adjon az azokon való részvételre, és az utólagos vélemények megosztására. Továbbá célja a kultúra, a szellemi értékek hirdetése, népszerűsítése, fenntartása.

2.
Korábban megjelenhetett volna a sajtóban: akár területi sajtóban, szaksajtóban; és a tévében is, netán plakátokon. Ezeken a felületeken a legegyszerűbb elérni a legszélesebb társadalmi réteget, mindenkihez elér a tájékoztatás a különböző programokról.
Manapság ugyanígy megjelenhet sajtóban, tévében, plakátként, de a különböző közösségi oldalakon, videó-megosztó portálokon, illetve a program szervezőinek saját honlapján is.
A blogon, akárcsak a közösségi portálokon, lehetőség van a program leírásának közlésére, de képeket és videókat is meg lehet osztani az eseménnyel kapcsolatban, illetve véleményt is lehet nyilvánítani, a felmerülő kérdéseket meg lehet vitatni.

3.
A blogbejegyzések szerkesztésénél egyaránt használok elsődleges és másodlagos forrásokat. Elsődleges forrásokként használom a különböző rendezvények saját honlapját a program bemutatásához. Másodlagos forrásnak tekintem a rendezvényekkel kapcsolatos visszajelzések összefoglalását, mivel személyesen nem vettem részt a programokon, csak mások élménybeszámolóira, tapasztalataira támaszkodhatok.

A legnagyobb hangsúlyt a birtokolt elsődleges információk közvetítése kapja, 1-1 rendezvény helyszíne, programja, rendezői, meghívott vendégek. De ezek csak felsorolás szintűek, a blog nem mutatja be egyenként a szervezők és a vendégek személyét. Linkek segítségével felsorakoztatja az adott programhoz kapcsolódó más weboldalakat, és lehetőséget ad vélemények kifejtésére.

4.
A blog az olvasásnépszerűsítő programok összegyűjtését, egy helyen lehetséges áttekintését kívánja megvalósítani. Ehhez a célhoz az anyagot más tartalomszolgáltatóktól (közösségi oldalak, a rendezvények saját weboldala) veszi át.
Ugyanakkor lehetőséget biztosít az rendezvényeken részt vevő olvasók véleménynyilvánításához, a tapasztalatok megosztásához. Ebből nem csak a többi olvasó, hanem a rendezvények szervezői is tanulhatnak (bár hasonló lehetőséget a többi fórumon is biztosítanak).
A blog jelen állapotában múltbéli eseményekről számol be. Olyan rendezvényekről, melyek jó eséllyel megismétlődnek a közeljövőben. Emiatt, bár elavultnak tűnhet a téma, mégsem kell teljesen feledésbe merülnie. Érdekes lehet összehasonlítani a következő évben megrendezett hasonló eseményekkel.

5.
A blogírás, adottságait tekintve, könnyen „beszippanthatja” az arra hajlamos embert. Témától függően hamar a blogírás rajongójává lehet válni, hiszen az ember arról ír benne, amiről csak akar, és mondanivalóját megoszthatja másokkal, ami által párbeszéd vagy vita alakulhat ki. Ehhez persze olyan személyiség, természet és témaválasztás szükséges. A blogírás hasonló a naplóíráshoz, van, akinek van hozzá érzéke (ideje, türelme, lelkesedése), és van, akinek nincs.
Az általam választott téma nem igényel folytonos jelenlétet, nem kell 24 órában az internetet figyelni ahhoz, hogy újabb információkkal gazdagodjon. Többek között ez is szerepet kapott abban, hogy emellett a téma mellett döntöttem. A magam részéről jobban szeretek a való életben élni, mint egy „virtuális álvalóságban”.

6.
Web 2.0-s szolgáltatások közül a Facebook talán a legjobb példa, hiszen itt egy helyen lehet témát, véleményeket, képeket megosztani egy-egy eseménnyel kapcsolatban. Az ismerősök ismerősei által kedvelt oldalak, megosztott bejegyzések segítségével gyorsan terjednek az információk. Nem igényel nagy energiát a reklámozás, anélkül is eléri a megfelelő célközönséget a mondanivalónk.

Egy másik eszköz a YouTube videómegosztó, ahová fel lehet tölteni az eseménnyel kapcsolatos reklámfilmet, vagy a programot és a helyszíneket bemutató rövidfilmeket. A programokon készült videó felvételek is jó reklámot jelentenek, főleg, ha programsorozatot tervezünk. A következő évi eseményhez jó kedvcsináló az előző évi program hangulatát, jó pillanatait bemutató összeállítás. És ezen a felületen is lehetőség van kommentelésre.

7.
Az ideális tartalomszolgáltató rendszer egy olyan összetett felület lenne, ami minden információt, képet és videót, véleményt és jövőbeni tervet összegyűjtene egy helyre. Akár hírlevél, vagy más emlékeztető formájában felhívná az érdeklődők figyelmét a következő hasonló témájú eseményre, természetesen a földrajzi helyzetet is figyelembe véve, vagyis elsősorban olyan programokról lehetne tájékoztatást kapni, ami a lakóvárosunkban, vagy annak közvetlen közelében van. Továbbá arra is lehetőséget biztosítana, hogy a közös érdeklődési körrel (téma, író) rendelkezők külön csoportot alkothassanak, itt véleményeket, vagy olvasni valókat osszanak meg egymással. Sőt, megszervezhessék saját programjukat is, amiről szintén ezen a helyen be is számolhatnának. Ezáltal folyamatosan friss és aktuális maradna az oldal.

Szabó Katalin

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése