keresés

2014. november 28., péntek

Felkészülés a tudományos kommunikáció oktatására

A szerző adjunktus az University of Illinois- Urbana Champaign’s Graduate School -on.

A tudományos kommunikációhoz kötődő kompetenciák iránt egyre nagyobb az igény, és a tudományos kommunikációban való jártasság alapvető fontosságú a  felsőoktatási könyvtárosoknál. Számos könyvtár keres szakértő munkatársakat, akik a tudományos kommunikációt segítő szolgáltatásokat tudnak nyújtani, ami egyúttal feltételezi, hogy jól beszélik a tudományos kommunikáció nyelvét, kezelni tudják az előtte álló kihívásokat és élni tudnak lehetőségeivel. Több területen járatos szakemberekre és specialistákra egyaránt szükség van. A specialisták feladatkörébe tartozik kollégáik megismertetése a tudományos kommunikáció változásaival, ugyanakkor tanulnak is azoktól, akik e változásokra reagáló könyvtári programokat fejlesztenek ki.

Három amerikai egyetemi könyvtár (University of Colorado-Boulder, Princeton University, Center for Digital Research and Scholarship at Columbia University) álláshirdetésének elemzése azt mutatja, hogy a könyvtárosi és az adott tudományterületnek megfelelő végzettség, a kiváló kommunikációs készségek mellett követelmény még a szerzői jog, a formális és informális, nyomtatott és a digitális tudományos kommunikáció alapvető formáinak, valamint gazdaságtanának ismerete is. A tudományos kommunikációért felelős könyvtárosoknak ezenkívül tapasztalattal kell rendelkezniük a formális publikálás területén. Ismerniük kell a digitális repozitóriumok előtt álló kihívásokat és lehetőségeket, valamint az adatok kezelésének és gondozásának bevált gyakorlatait. Tudniuk kell, hogy milyen szerepet játszik a digitális technológia és a hálózati kommunikáció a tudományokban. 
Ezek ismeretének elsajátításához, a tudományos közösség igényeinek teljesebb kiszolgálásához a könyvtárosok képzési és továbbképzési rendszerének bővítésére van szükség.

Bonn, M.: Tooling up : scholarly communication education and training. [Felkészülés a tudományos kommunikáció oktatására.] In: College & Research Libraries, 2014. Vol. 75. No. 3., pp.132-135.  / Gáspár Anita

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése