keresés

2015. november 18., szerda

Könyvtáros sztereotípiák megváltoztatása - az interneten

Az internet megjelenése óta számos csatorna nyílt a közösségen belüli kapcsolatfelvételre és az együttműködésre, ami a könyvtáros sztereotípiák megváltoztatásához történő stratégia kidolgozása szempontjából jelentős előrelépés.

Hol jelennek meg ezek a tartalmak?

Folyóiratok:
Szakfolyóiratok online is megjelenő formában nyújtanak tájékoztatást a témát érintő cikkekről. Ezen csatorna résztvevői a kutatók, így a fellelhető információk jellege kutatáson alapuló, tényekkel, statisztikákkal, kimutatásokkal alátámasztott tudományos ismeretek. A könyvártudománnyal foglalkozó néhány szakfolyóirat online elérhetőségei:

Tudományos és Műszaki Tájékoztatás
Könyv, Könyvtár, Könyvtáros














A Tudományos és Műszaki Tájékoztatásban közölt, a témám szempontjából egy releváns cikk Sárpátki Ádám publikációja a "Könyvtáros szakmai sztereotípiák és azok PR vonatkozásai", mely nagy segítség volt előző blogbejegyzésemhez is. A cikkből megtudhatjuk nem csak az internet megjelenése előtti és utáni sztereotípiák megjelenésének formáit, hanem megkísérli felvázolni az ideális könyvtárosképet és annak kialakításához szükséges potenciális eszközöket, mint például a PR-filmek és egyéb imázsalakító ötletek, amiket belföldön és külföldön használnak.

A Könyv, Könyvtár, Könyvtáros folyóiratban Kozmáné Sike Emese publikációját említeném, "Könyvtárosok a változás viharában", ami a könyvtárosok társadalmi megbecsülésével és presztízsével foglalkozik, valamint a jövő könyvtárával és a könyvtár jövőjével.

Konferenciák:
Lehetőség van ma már a konferenciákról készített szöveges, audio és video anyagok online elérhetővé tételére, illetve ma már online konferenciák is léteznek, amellyel a világ bármely pontjáról részt vehetnek az érdeklődők. A konferenciába bárki becsatlakozhat, illetve az archivált anyag elérése is nyitott a nem könyvtárosok számára is.
Erre példa a Library2.0, amely felületet biztosít a mottójának megfelelően azon stratégiák megosztására és kidolgozására, amelyek a könyvtár helyét hivatottak pozicionálni a digitális korszakban.
library 2.0


Könyvtáros levelezőlisták:
A szakmai információáramlás egyik legfontosabb fóruma a levelezőlisták, amit például a KATALIST levelezőlista tanulmányozása során is megállapított és "a könyvtáros szakma egyik digitális lenyomataként" jellemezett a tanulmány írója.
A levelezőlisták résztvevői kifejezetten a könyvtárban dolgozók, a köztük zajló információcsere zárt rendszerben valósul meg, így kötetlen diskurzus alakulhat ki a szakmai megítélés megváltoztatásáról.


Blogok:

A könyvtáros blogok összegyűjtött listájához jó kezdeményezés lenne A magyar könyvtári blogok jegyzéke, az oldal azonban 2012 óta nem frissült, így a felsorolt blogok jelentős része már megszűnt. Külföldről számos kreatív és vicces megoldást meríthetünk a blogolásról, például az I work at public library blogon vicces és furcsa történeteket és képeket oszt meg egy könyvtáros a könyvtár mindennapi életéről.

Facebook:
A személyes tapasztalatok megosztásának egyik színtere, ami lehet oldal, csoport létrehozásával vagy a személy saját profiljának használatával.
Könyvtáros oldalra példa bármelyik intézmény oldala.
Könyvtáros csoport például a Könyvtárosok Dolgozószobája vagy a Könyvtárosok. Előbbi viszonylag kisebb csoport, a bejegyzés írásakor 939 taggal, mely szakmaibb tartalommal kíván tájékoztatni a Könyvtártudományi Szakkönyvtár és a Könyvtári Intézetben zajló munkáról, szakmai információkról és érdekességekről.
A Könyvtárosok csoport kifejezetten a facebookon jelenlévő magyar könyvtárosokat kívánja közrefogni, ami a bejegyzés írásakor 2545 tagot elért létszámmal rendelkezik. A szakmai események, hírek és érdekességek mellett itt megjelennek a szakmával kapcsolatos vicces történetek és mémek.

Az internet megjelenése véleményem szerint kedvez a szakmánk pozitív megítélésének kialakításában és formálásában, továbbá lehetőséget biztosít számos csatornán való megjelenésnek, így még az olvasók, felhasználók is több felületen találkozhatnak a könyvtárral és a könyvtárossal egyaránt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése