keresés

2016. április 27., szerda

Csütörtökök MacGyver-rel

A terápiás kutyák haszna már jól bizonyított, de az utóbbi időben egyre többször használják ezeket a kutyákat könyvtárakban, arra, hogy gyermekek olvassanak fel nekik. Ennek számos előnye van, többek között kényelmesebbé válik a felolvasás, és a gyermekek önérzete javul.

A Poughkeepsie-i LaGrange Library 2008 végén kezdte kutyás felolvasási programját, amely igen sikeres volt, és nem csupán a fentebb említett előnyökkel járt, de a gyermekek még jól is szórakoztak. Erre a programra minden csütörtökön, délután 15 és 17 óra között kerül sor, és minden gyermek tizenöt percen át olvashat fel MacGyver-nek, a rövidszőrű német  vizslának. Mivel MacGyver gazdája, Peg Basso önkéntesként dolgozik, a program ingyenes. A program népszerűsége okán a könyvtárban úgy döntöttek, hogy tovább folytatják azt a következő tanévben is, és talán még egy délutánt beiktatnak.

A program elindulása annak köszönhető, hogy a szerző a diplomamunkájához való anyaggyűjtés során tudomást szerzett a R.E.A.D. (Reading Education Assistance Dogs) program eredményeiről, melynek keretében a gyermekek képzett terápiás kutyáknak olvasnak fel. Egy napon Basso felhívta a szerzőt, hogy érdekelné-e a könyvtárat az, hogy önkéntesként eljön oda MacGyver-rel. A szerzőt érdekelte az ajánlat, így megegyezett Basso-val abban, hogy a gyermekek felolvassanak MacGyver-nek, aki 2000 óta bejegyzett terápiás kutya volt a Therapy Dogs International (TDI) nevű szervezetnél, és aki gazdájával már több helyen is dolgozott.

A Therapy Dogs International egy önkéntesekből álló szervezet, amely jól képzett és nyilvántartott terápiás kutyákat biztosít, és az egyik programja, a „Tail Waggin’ Tutors” során iskolai és közkönyvtárakban a gyermekek kutyáknak olvasnak fel. A könyvtárak ehhez a szervezethez is fordulhatnak terápiás kutyáért.

A program ingyenes, hiszen Basso önkéntesen dolgozik, így nincsenek anyagi költségek, és mivel a program a könyvtár rendes nyitvatartási idejében zajlik, nem merülnek fel további költségek a személyzet kapcsán. MacGyver mindig két órán keresztül dolgozik a könyvtárban, amely idő nyolc tizenöt perces periódust foglal magában – egy-egy ilyen periódusra regisztrálhatnak előzetesen a gyermekek, személyesen vagy telefonon, és akár több hétre is. A szerző szabályokat is felállított: egyszerre csak egy gyermek olvashat fel MacGyver-nek, a felolvasni kívánt könyveket pedig a gyermekeknek előre ki kell választaniuk, és a szülők végig a szobában maradnak. A programot a gyermekrészleg egyik otthonos kis sarkában tartják. A programot általában 5-7, 6-11 éves gyermek látogatja hetente. Ami problémát jelenthet, hogy a gyermekrészlegben tartózkodó többi gyermek zajt csinál, illetve megzavarják a programot azzal, hogy szeretnék MacGyver-t dédelgetni.

A szerző a dolgozóasztalától szokta figyelni a programot, és bármikor rendelkezésre áll. Észrevette, hogy egy kutya jelenléte pihentető és nyitott környezetet jelent, ráadásul beszélgetésre ösztönöz, a gyermekek pedig megnyugszanak. Basso aktívan részt vesz a foglalkozásokban: például kérdéseket tesz fel, és bátorítja a felolvasó gyermekeket. A gyermekek igen lelkesek a felolvasással kapcsolatban, és általában nem bánják, ha a sorukra váró társaik is hallgatják őket. A társukat hallgató gyermekek tekintettel vannak a felolvasóra, ami azt mutatja, hogy a kutyának való felolvasás figyelmesebbé teszi a gyermekeket. A gyermekek rögtön megkedvelik MacGyver-t, és a felé tanúsított viselkedésüket kedvesség, tudatosság és empátia jellemzi.

A gyermekektől és a szülőktől egyaránt igazán pozitív visszajelzések érkeznek. A szerző több felolvasó gyermeket is megkérdezett, miért szerettek volna MacGyver-nek felolvasni, és azt, hogy szerintük javította-e az olvasásukat a program. A programban résztvevő gyermekek magabiztosabbá váltak, javult az olvasásuk, kényelmesebben érezték magukat, hiszen senki sem javította ki, vagy kritizálta őket, és az iskolai teljesítményük is javult, emellett igazán jól szórakoztak, és motiváltabbá váltak az olvasást illetően.

Egy ilyen program megvalósításának a legnehezebb része egy megfelelő terápiás kutyás önkéntes megtalálása, de ebben a két fent említett szervezet segíthet. A szerző nagyon ajánlja a könyváraknak, hogy vegyenek részt egy ilyen programban, hiszen nem kerül semmibe, és rengeteg haszna van. 

FRANCIS, Alison: Thursdays with MacGyver : The Benefits of a Library Therapy Dog. In: Children and Libraries. Vol. 7 No. 2 (2009 Summer/Fall) p. 50-52. A hozzáférés módja: http://literacyandanimaltherapy.weebly.com/uploads/3/0/8/1/30815075/thursdays_with_macgyver.pdf (PDF dokumentum) (Letöltés ideje: 2016.02.22.)  /Incze Dorottya/ 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése