keresés

2017. május 10., szerda

Viking hétköznapok - összefoglalás

Ez a bejegyzés A tartalomszolgáltatás eszközrendszerei c. kurzusra 3 féléven át vezetett vikingekről szóló blog összefoglalása.
Személyes érdeklődésem vezetett a blog témájának a kiválasztásához, már a kurzus elindulása előtt is terveztem egy ilyen oldalt indítani. Célomnak azt tűztem ki, hogy a vikingekről alkotott sztereotípiákat megcáfoljam, egy-egy mini tanulmány segítségével. Az oldalnak a Viking hétköznapok címet adtam, mert ezt legjobban a mindennapi élet bemutatásával lehet véleményem szerint elérni. Ennek érdekében igyekeztem az akkori világ egy-egy aspektusát elemezni. A blogot szeretném a jövőben is vezetni, amennyire időm engedi, így a különböző területek kidolgozása még nem teljes.


A bejegyzések

A bejegyzéseket címkékkel láttam el, amik a mindennapi élet valamely aspektusát jelölik. Az írás során igyekeztem tudományos igényességgel megírni a tanulmányokat, ezért a felhasznált forrásokat is gondosan megválogattam. Mivel mélyebben is érdekel a blog témája, ezért több szakirodalmat is beszereztem, hogy kéznél legyenek. A Vikingek az internet előtt c. bejegyzésemben a Könyvek, folyóiratok résznél részletesebben is kitérek a magyar nyelvű kötetekre, amiket használni szoktam az íráshoz. Emellett idegen nyelvű forrásokat is megnéztem, néhány kisebb, múzeumi kiadványit, ill. honlapokat. Fontos volt számomra az aktualitás is, így ha online forrást néztem, mindenképpen figyelembe vettem a közzététel idejét, régészeti témában mindig a legújabb felfedezéseket vettem alapul. 

A társadalom

A blogban részletesebben is foglalkozom a vikingek társadalmi berendezkedésével. Részletesebben kitértem a három előforduló rétegre: a jarlra, a karlra és a thrallra. Előbbi gyakorlatilag a vezetőt jelölte, aki a hierarchia csúcsán állt. A katonai vezetés mellett ő döntött a jogi ügyekben, emellett a vallási élet irányításában is részt vett. A mai értelemben vett szabad emberek voltak a karlok, ebbe a társadalmi rétegbe tartoztak a legtöbben. Sokuk rendelkezett földbirtokkal, de lehettek kereskedők vagy a király vagy jarl kíséretének tagjai is. Ők alkották a viking haderő gerincét, a portyák során ennek a rétegnek volt leginkább szüksége a zsákmányra. A legrosszabb helyzetben a rabszolgaként élő thrallok voltak. A portyák és egyéb harcok során foglyul ejtett embereket büntetlenül bántalmazhatták, bezárhatták vagy megalázhatták. Gyakorlatilag nem védte őket a törvény. Főleg mezőgazdasági munkákat bíztak rájuk, vagy eladták őket a keleti rabszolgapiacokon. A viking nőkről szóló bejegyzés igen népszerű lett az internetezők körében, majd 400-an olvasták.

Hadviselés 

A vikingek hadviselésének több posztot is szántam, mivel életük igen meghatározó részét képezte. Annak reményében, hogy meggazdagodjanak, a szabad emberek portyázni indultak akár az ismeretlenbe is. A vikingek fegyvereiről szóló bejegyzésemben a leggyakrabban használt eszközökről számolok be. A legkedveltebbnek a kard és a harci fejsze bizonyult, előbbi a főleg a magasabb rangúak körében volt elterjedt. Ez a posztom számít a legolvasottabbnak, több mint 1300-an olvasták. A páncélzatnak külön bejegyzést szántam, amely elsősorban az emblematikus pajzsokat mutatja be. Ennél a témakörnél nagy hangsúlyt fektettem a képekre is, mivel rengeteg lelet került elő az idők során, ebből néhányat felhasználva készítettem egy slideshow-t is. A hadviselésben nagy szerepe volt a vikingek hajóinak, ezek nélkül el sem juthattak volna Európa legkülönbözőbb vidékeire. Itt szintén a régészeknek köszönhetően néhány megmaradt hajósírból lehet kiindulni kinézetüket és tulajdonságaikat illetően. Sajnos nagyon kevés ilyen sír maradt meg az utókorra, ami limitálja is ismereteinket a hajózást illetően, de a szakértők igen sok mindent ki tudtak deríteni a találtakból. Nem csak a méreteket és a kinézetet, de a navigációs technikákat és az építés módját is. A legjelentősebb felfedezések: a gokstadi-, az osebergi-, a tunei- és a borrei hajó

Mitológia és vallás

A vikingek mindennapi életét jelentősen befolyásolta a vallás és a világról alkotott képük, emiatt több bejegyzést is készítettem ebben a témakörben. Politeista vallásuk miatt több istent is imádtak, a blogom jobb oldalán található hosszú illusztráció a családfájukat ábrázolja. Ennyi mitológiai szereplővel egy külön blog "oldalait" lehetne megtölteni, a posztomban ezért csak a jelentősebbekről ejtek szót. Odin, a főisten, aki részt vett a világ és az ember teremtésében, Thor a legnevesebb északi istenek közé tartozott, a testi erő megszemélyesítője, a villámlás és mennydörgés istene. Híres kalapácsa a Mjölnir az egyik legnagyobb hatalmú fegyver a mitológiában. Loki inkább negatív szerepet tölt be az emberek hitében, mivel kétszínű jelleme miatt gyakran okozott problémát az isteneknek. Az idő előrehaladtával azonban egyre gonoszabbá válik, és a Ragnarök idején (az Istenek Végzete) jelentős szerepe lesz a világ elpusztításában. Freyr és Freyja istenek pedig a termékenységhez kapcsolhatóak. Utóbbit tekinthetjük a legjelentősebb északi istennőnek, egyfajta jóságos boszorkánynak is tartották mágikus ereje miatt. A Ragnarök kapcsán Fenrirről az óriásfarkasról született egy kisebb írásom egy másik tárgyam kapcsán. A mindennapi életben a vallás és a mitológia leginkább az ünnepek és a jeles alkalmak idején mutatkozott meg. Ezek főleg rituális felvonulások, áldozatbemutatások voltak egy-egy isten kegyének elnyerése érdekében. A jelesebb ünnepek közé tartozott a Jul-ünnep, a Blót illetve a téli és a nyári napfordulók. A jeles események után általában nagy lakomát szoktak csapni.

A sorozat

A vikingek iránti érdeklődésem elsősorban  2013-ban elindult Vikingek c. sorozatnak tudható be. Az immár 4 évadot megért széria igen hitelesen mutatja be az akkori életet, ez köszönhető annak, hogy a készítők igen komoly kutatómunkát végeztek. A legaktuálisabb felfedezéseket vették alapul, ilyen volt például a tájékozódás terén a napkő és a tárcsa, amelyet a hajózás során használtak vagy az uppsalai áldozásokról írt középkori források, amelyek emberáldozatokról számolnak be. A jelmezek, a fegyverzet, a házak kinézete is igen korhű, a források alapján hitelesek. Így a sorozat egyes jelenetei, jelenetfotói igen jó illusztrációk is lehetnek egy-egy témához kapcsolódó íráshoz. Több bejegyzés is született a szériával kapcsolatban, elsősorban azt figyelembe véve, hogy kapcsolódjon már valamely témában született korábbi írásommal. Eddig a hadviselés terén írtam egy posztot, amely az egyes epizódokban megjelenő fegyverzettel és páncélzattal foglalkozik, ez gyakorlatilag tükrözi a valóságot. Több részben is találkozhatunk áldozatbemutatással egy-egy isten számára, hogy az éppen aktuális helyzethez kérjenek segítséget (például járvány, termés). Ezekhez a sorozatból ki is vágtam az áldozatot tartalmazó jeleneteket, és feltöltöttem a Youtube-csatornámra, hogy meg is lehessen nézni. A vallás többször is megjelenik, így ennek elemzésére egy külön bejegyzést szántam. Ennek elsősorban az volt az alapfeltevése, hogy némelyik karakter (például Ragnar, Floki, Björn) egy-egy istenséget szimbolizál a történésekben. Emellett foglalkoztam még természetfeletti elemekkel is, mint a látó karaktere, aki egyfajta közvetítőként van jelen az emberek és az istenek között, ám rejtélyes jóslatait csak akkor érthetjük meg, amikor bekövetkeznek.

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése